تحقيق در مورد شرکتها ‏، بنگاههاي اقتصادي ، بازرگانان و آرمانهای توسعه هزاره  

تحقيق در مورد شرکتها ‏، بنگاههاي اقتصادي ، بازرگانان و آرمانهای توسعه هزاره  

تحقيق در مورد شرکتها ‏، بنگاههاي اقتصادي ، بازرگانان و آرمانهای توسعه هزاره   

58 صفحه word |فونت tahoma سايز 12| قابل اجرا در آفيس 2010 و نسخه هاي جديدتر|قابل ويرايش و آماده چاپ

بخشي از تحقيق 

سرمایه گذاری اجتماعی و فعالیت های بشر دوستانه :

بسیج مزیتهای اصلی و منابعی مانند پول ، تولیدات ، مهارت ها و مردم به منظور حمایت یا  تقویت جمعیت های محلی از راه :

  1. حمایت از طرحهای آموزشی ، تربیت یا کار آموزی ، پیشرفت جوانان ، شناخت محیط زیست و طرحهای مربوط به سلامتی و تغذیه در جمعیت های  محلی.
  2. ظرفیت دهی به رهبران جمعیتها و کار آفرینان اجتماعی
  3. تربیت کارشناسان فنی داخلی در مورد مدیریت محیط زیست
  4. ظرفیت سازی نظارتی یا کنترلی و حق ابراز عقیده گروه های جامعه مدنی داخلی یا محلی و رسانه های جمعی
  5. حمایت از برنامه های آموزشی چند فرهنگی
  6. حمایت از ابتکارات آموزشی برای رای دهندگان
  7. تاسیس و حمایت از برنامه های اعتباری خرد و همچنین شرکتهای کوچک .

 

فعالیت های اصلی شركت ها 

 

پیروی از قانون ، مدیریت خطر ، به حداقل رساندن تاثیرهای منفی اجتماعی  و محیط زیستی و کسب اعتبار و ارزش برای کشورها و جمعیت های میزبان به وسیله:

 

  1. تولید محصولات و خدمات سالم و با صرفه
  2. ایجاد و سرمایه از راه پرداخت مزد محلی ، مالیات ، سهام و حق امتیاز ، پرداخت به موقع به فروشنده محلی/بومی ، کسب ارز خارجی و غیره .
  3. ایجاد کار – استخدام نیروی عمومی ، هم برای شرکت و  هم برای کل زنجیره  تامین و فراهم آوردن روابط کاری مثبت و سازمان یافته .
  4. توسعه منابع انسانی – سرمایه گذاری در امر آموزش و  تربیت ، توسعه  مهارت ، سلامتی و ایمنی در محیط کار و در سر تا سر  زنجیره تامین .
  5. ایجاد کسب و کار محلی – از راه شبکه تهیه و توزیع به ویژه  با کمک شرکتهای متوسط ، کوچک و بزرگ .
  6. گستردن معیارهای کسب و کار بین المللی پاسخگو یا مسئول – در   حوزه هایی مانند :  محیط زیست ،مدیریت بهداشت و ایمنی ، حقوق بشر، اخلاق ، کیفیت و غیره .
  7. حمایت از توسعه و انتقال فن آوری – سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه داخلی و معرفی فن آوریها و روش هایی برای تولید پاکتتر و سالمتر
  8. ایجاد ساختارهای زیربنایی و عمران – مانند سرمایه گذاری در  بخشهای صنعتی  و ماشین آلات ، ارتباطات و نظام های حمل و نقل ،  نظام ها نهاد های قانونی

گفتمان هاي سیاسی و ترویجی :

 

متوسل شدن به اقدام های فردی و جمعی به منظور تاثیر بر محیطهای توانمندساز (enabling environment) و حمایت از تغییرات نظام مند در سطح داخلی ، ملی و بین المللی به وسیله:

 

  • همکاری با دولت ها  به منظور بهبود زیر بنای اجتماعی از راه حمایت از بهبود و اصلاح کیفیت نظام مراقبت از سلامت و آموزش .
  • پیگیری اهمیت نظارتهای محیط زیستی و سیاستهای مالی با دولت و جامعه مدنی.
  • شرکت در مذاکرات جهانی درباره مسائلی مانند تغییرات جوی  و تنوع زیستی .
  • پشتيباني از دولت های محلی و ملی به منظور: از میان بردن رشوه و فساد ، مدیریت عمومی موثر و ارائه خدمات ، مقررات عادلانه وشفاف و احترام به حقوق بشر .
  • کمک به افزایش توانایی جذب و نگهداری سرمایه های داخلی و خارجی
  • پشتیبانی از بهبود سیستم دسترسی صادرات کشورهای جهان سوم به بازارهای  سازمان توسعه و همکاری اقتصادی
  • پشتیبانی از افزایش سطح کمک های دولت به کشورهای جهان سوم.

 آرمان نخست : ریشه کن کردن فقر شدید و گرسنگی

 

هدف 1 :  در فاصله میان سال1990 تا 2015 تعداد افرادی که درآمد آنها کمتر از یک دلار است باید به نصف کاهش یابد .

هدف 2 :   در فاصله همین سالها،  یعنی سالهای  1990 تا 2015  تعداد افرادی که از گرسنگی رنج می برند باید به نصف کاهش یابد.

      

شرکتها چگونه می توانند در این امور مشارکت نمایند ؟

 

         دو سوم جمعیت جهان ، یعنی نزدیک به 4 میلیارد نفر، با درآمدی کمتر از1500 دلار در سال زندگی می کنند ، يعني در انتهاي جدولي قرار مي گيرند كه متخصصینی چون  استیو هارت و سی. کی پراهالاد، آن را هرم اقتصادی می نامند. این افراد نمایانگر یک بازار چند میلیون دلاری برای شرکتهای با خلاقيت، ذکاوتمند و نوع آور جهت ارائه خدمات ارزان به این مردم و سود آور برای خود است.

بر عکس ، کوتاهی دولتها و بخش خصوصی در کمک به این مردم برای بیرون آمدن از فقر منجر به تشدید نابرابریها و سر منشاء تضادی می شود که به کاهش اعتبار شرکتها و موفقیت طولانی مدت شركت می انجامد، که به منزله مجوز فعالیتشان است.

      

   پس این شرکتها  یا بنگاه های اقتصادی و يا بازرگانان چه        می توانند بکنند ؟ دو عامل کلیدی کمک به رهایی مردم از فقر عبارتست از :

  • دسترسی به تولیدات و خدمات قابل خرید ، به ویژه تولیدات و خدمات برآورنده نیازهای اصلی مانند : آب ، انرژی ، مواد غذائی ، مراقبت از سلامتی ، مسکن و آموزش .
  • دسترسی به فرصت های اقتصادی در آموزش از راه ایجاد کار ، شبکه ارتباطی بین شرکتی ، فرصتسازی برای مالیکت بر دارایی ، دسترسی به اعتبارات ، فن آوری های جدید و تربیت یا کار آموزشی .

این شرکتها  و بنگاه های اقتصادی از راه های زیر می توانند به مقابله با دشواری های مورد اشاره برخیزند :

 

فعالیتهای اصلی بخش خصوصی:

 

  1. فراهم اوردن تولیدات و خدمات قابل خرید – آیا چنین شرکتی می تواند محصولات و خدمات جدید را به جمعیتهای فقیر عرضه کند یا توزیع محصول موجود را توسعه دهد؟ این شرکتها بخصوص برای افزایش دستیابی ارزان به  آب – انرژی – اعتبارات – بیمه – تغذیه – فناوری اطلاعات و دارو چه اقداماتی می توانند انجام دهند؟ این شرکتها چگونه می توانند درباره بازاندیشی و در نظر گرفتن ملاحظات مرسوم درباره سرمایه گذاری مطمئن،  رشد تولید ، توزیع،الگوهای کسب وکار و سرمایه گذاری های مشترک سود آور در زمینه تامین نیازمندیهای فقرا با در نظر گرفتن دانش متعارف دست به بازاندیشی بزنند.

 

 شورای جهانی توسعه پایدار برای شرکتها و بخش خصوصی ، انستیتو منابع جهانی و کلیه بنیادهای آزمایشگاهی در سطوح پایین این هرم  در این زمینه در حال انجام فعالیت های مهمی هستند.

 

  • شرکتهاي مواد غذایی و نوشيدنی مي توانند اقدام به توليد محصولات جديد براي مقابله با کمبود مواد غذایی و قابل دسترس براي افراد كم درآمد نمایند . شرکتهای پی.اند.ج ، یونی لور و نستله همه از جمله مبتکران و پیشگامان در این راه هستند .
  • شرکتهای خدمات رفاهی می توانند برای افزایش دسترسی به آب آشامیدنی سالم ، انرژی و مخابرات با شرکتهاي دولتي – خصوصي همكاري نمايند. شرکتهای سوئز ، تیمزواتر ، اسکوم ، ای.دی.اف،ای. بی. بی، وودافون و گروه الکتریکی  E7 همه  نمونه شرکتهایی هستند که در اين طرحها سرمایه گذاری کرده و خود از جمله پيشقدمان دستيابی به اینگونه ابتکارات هستند.
  • شرکتهای تولید انرژی می توانند از تلاش برای پیشبرد منابع انرژی قابل بازیافت خصوصا در مناطق روستایی حمایت کنند .همچنان که بی پی، شل و ديگران چنين کرده اند .
  • شرکتهای خدمات مالی می توانند خدمات بانکی و بیمه ،ارائه اعتبارات کوچک را توسعه دهند. همانند آنچه بانکهای سیتی گروپ و دویچه بانک در حال تجربه هستند.

 

  1. تاسیس ارتباطات تجاری داخلی و فرصت های شغلی – آیا شرکتها می تواند راه های جدیدی برای توزیع و تدارك كالا و استخدام افراد مورد نياز خود در برابر گروه های محروم فراهم آورد ؟ آیا فرصتی برای برقراری ارتباط میان شرکت  های بزرگ ، متوسط و کوچک داخلی و یا ارتقاء سطح مهارت افراد و اشتغال زایی افراد محلی وجود دارد ؟ شرکتهای بزرگ و موسسات تجاری می توانند در موارد زیر نقش مهمی ایفا کنند : برقراری ارتباط میان تولید کنندگان و سایر ارتباط هاي شركتي با صنایع کوچک و متوسط (SMME)، تامين اعتبار، سهام(ارزش ویژه) ، بیمه خطر و سایر اعتبارات مالی، به ویژه موسسات مالی حمایت از انتقال کالای مناسب و تکنولوژی پردازشی ، برنامه های كارآموزي ، مشاوره ای، ظرفیت سازی و برنامه هاي تبادل اطلاعات.

 

  • شرکتها یا کارخانجات تولید مواد غذایی و نوشیدنی و کالاهای مصرفی می توانند مواد خام اولیه خود را از فروشندگان داخلی تهیه کنند . دایملرکریسلر ، مک دونالد و کوکاکولا همگی شبکه ای از فروشندگانی نوآور را در کشورهای جهان سوم به وجود آورده اند.

 

  • شرکتهای تولیدی تجاری کشاورزی می توانند با همکاری مزرعه داران کوچک و شرکای آنان در کنار زنجیره جهانی تامین خود جهت تامین و اصلاح تولید روستایی با کیفیت و ایمنی غذایی مشارکت نمایند. دوپونت و نستله هر دو دارای چنین برنامه هایی می باشند.
  • کلیه شرکتهای بزرگ برای فعالیتهای حمایتی خود می توانند به منابع خارجی یا با تنظیم قرارداد فرعی به شرکتهای داخلی متوسل شوند. شرکت آنگلو آمریکن به عنوان مثال دست به توسعه برنامه تجاری کوچک و جامعی زده است.
  • شرکتهای تولید کننده کالاهای مصرفی می توانند برای توزیع کالاهای خود ، همچون کوکاکولا و یونی لور در آفریقا ، آسیا و آمریکایی لاتین از شبکه صنایع کوچک و متوسط (SMME) استفاده کنند.

 

 سرمایه گذاری اجتماعی و بشر دوستانه
 
  1. سرمایه گذاری روي کارآفرینان اجتماعی – آیا شرکتها می تواند از سازمان های غیردولتي/غيرحکومتی يا رهبران اجتماعي که تلاش عليه شماري از علل ریشه ای فقر را سرلوحه خود قرار داده اند حمایت کند؟

 

  1. ارتقاء ظرفیت داخلی – شرکتها بجای اهداء کمک یا هدیه چگونه می توانند به برپایی، پايداري، ایجاد مهارت و ترمیم سازمانهای غیر حکومتی/غير دولتي یا ان.جی.او هاي داخلي و گروه هاي اجتماعی برای یک زمان طولانی ، ياري برسانند ؟

 

  • کلیه شرکتها می توانند با پیشنهاد حمایت متقابل، به کارمندان داوطلب خود متوسل شوند، مانند مشاوران شرکت مک کينسی، پی. دبل.یو.سی، کی.پی.ام.جی و اکسنچور که در شماری از کشورها در حال تبادل مهارت هاي خود با کارفرمایان یا کارآفرینان هستند.

 

  • برخی از شرکتهای ”چند ملیتی“ ( Large Footprint ) مانند آلکوئا ، ریوتینتو، بی پی ، شل و شوران- تکسا کو ، در حال توسعه برنامه های ابتکاری سرمایه گذاری ویژه گروههای محلي باشند که تاکید آن بر موسسات داخلی و ظرفیت سازی مي باشد و درعين حال داراي رویکرد گسترده تر منطقه ای است .
  • موسسه اتوس در برزیل در همکاری با برنامه دولت (‌ به نام فوم زرو (FOME ZERO مسئول مشارکت شرکتها در ریشه کن كردن گرسنگی است . این برنامه همچنين دربرگيرنده دستورعمل یا راهنمایی است که آرمان آن تعيين نقش شركت ها و فعالیت های رسانه ای پشتیبان آن ها در ارتقاء سطح آگاهی عموم در برابر دشواری های ناشي از ریشه کني گرسنگی است .

 

گفتمان سیاسی و ترویجی:

  1. پشتیبانی از سیاست های عمومی در جهت برپایی بخش خصوصی داخلی و جذب سرمایه گذاری خارجی – آیا شرکتهای بزرگ می توانند با مشارکت جمعی به برقراری محیط مناسب تواناتری برای کسب وکار نائل گردند ؟ به عنوان مثال ، با فراهم آوردن همکاری های تجاری موثر و ساختارهای حمایتی، دولت و یا کمک به ظرفیت سازی عمومی به منظور نظارت ضروری و اصلاحات مالی مانند مقرر کردن حق مالکیت برای فقرا یا تسهیل دستیابی کشاورزان کوچک به بازار این امکان پذیر است.
  2. پشتیبانی یا طرفداری از دسترسی عادلانه تر به بازارهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی- آیا شرکتهای غربی می توانند با اعمال نفوذ یا فشار به دولت خود خواستار مطرح شدن موضوعات مربوط به کشاورزی و سایر یارانه هایی گردند که باعث دسترسی ناعادلانه تر به بازار می شود ؟
  • اطاق بازرگانی بین المللی ، در حال همکاری با کنفرانس سازمان ملل درباره تجارت و توسعه ، به منظور افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در برخی از کشورهای است .
  • شرکتها و موسسات خدمات مالی ، حقوقی و حسابداری قادر به برپائی سازمانهای بنیادی و ارتقاء معیارهای مناسب مدیریت شرکتی می باشند.
  • مجمع جهانی اقتصاد ، بزرگترين شرکتهای تجاری - کشاورزی ، سازمان های غیر دولتی و دفاتر سازمان ملل را تحت عنوان گروه ضربت برای طرفداری از اصلاح تجارت کشاورزی ، گردهم آورده است.

آرمان 2 : دسترسی همگاني به آموزش ابتدایی

 

آرمان 3 : تضمين تکمیل دوره کامل آموزش ابتدایی تا سال 2015 براي كليه کودکان دختر و پسر به طور مساوی .

 

شركت ها چگونه می توا نند در این امور مشارکت نمایند ؟

یک نیروی کار تحصیل کرده و ماهر ، از مهمترین عوامل تضمین رقابت ملی و شرکتی در یک اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات مي باشد . کلی تر اينكه شواهد بارزي وجود دارد که سرمایه گذاری در آموزش ، بخصوص آموزش دختران ، می تواندبه مراقبت بهتر از تغذیه ، کاهش سلامتی و زاد و ولد ، فقر و اصلاح فعالیت اقتصادی در هر دو سطح خانواده و فراتر از آن منتهی گردد. تقریبا چهل درصد جمعیت جهان زیر بیست سال قرار دارند. این جمعیت جوان نه فقط کلید دسترسی به اقتصاد و جامعه ای با ثبات و پر رونق است بلکه برای بسیاری شرکتها به منزله  کارکنان ، مشتری و رهبران آینده مي باشند . به طور خلاصه ، سرمایه گذاری در بخش آموزش از منظر شركت ها ، بخصوص در دراز مدت ، عملی بسیار منطقی است.

بخش خصوصی می تواند از دسترسی روز افزون به آموزش ، بالا بردن سطح کیفی آن و بهره گیری بهتر از فناوری اطلاعات از راه فعالیتهای اصلی مربوط به شركت ها ، برنامه های بشر دوستانه و حمایتی یاری رساند. همچنین می تواند مانع کار کودک که در برنامه نجات کودک تعریف شده است ، گردد. زیرا کار کودک مانع آموزش او می شود و به سلامتی وی ضرر می رساند و چنين وضعيتي او را درمعرض سوء استفاده جسمی ، جنسی یا هیجانی و یا سایر عوامل از راه های گوناگون قرار می دهد. نمونه های احتمالی مشارکت شرکتها و بخش خصوصی در یک چنین اموری عبارتست از :

 

فعالیتهای اصلی بخش خصوصی:

1 . مقابله با کار کودک – شرکتهای توانایی تاثیر بر زنجیره جهاني تامین و پیمانکاري در کشورهای جهان سوم دارای نقش فزاینده ای در مقابله با کار کودک در طول چنين زنجیره ه ای می باشد. با توجه به این نکته که کودکان معمولا بدین جهت روانه بازار کار می شوند که صاحب پدر- مادر  فقیری هستند که قادر به فرستادن آن ها به مدرسه نیستند . چنین اقدامات مبتکرانه ای از جانب شرکتها اغلب همراه با پشتیبانی در تلاش برای آموزش این کودکان است .

 

  • اطاق بازرگانی داخلی سیالکوت- پاکستان و انجمن صادرکنندگان پوشاک تولیدی بنگلادش هر دو با مشارکت سازمان بین امللی کار نجات کودک در صدد منع کار کودک در صنعت صدور توپ فوتبال و پارچه به ترتیب می باشند.
  • بنیاد حقوق کودک ابرنیگ (Abring) یک سازمان غیر دولتی است که در اصل توسط انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی برزیلی تاسیس شد ، و در همکاری با دولت ، یونیسف ، سازمان بین المللی کار، انجمن کارفرمایان ملی، سازمانهای غیر دولتی (NGO) و بخش شرکتهای خصوصی در مجموعه ای از انواع مشارکتهای نوآورانه برای حمایت از حقوق کودکان عمل می کند .برنامه های این مشارکت از جمله شامل منع کار کودک و صدور گواهی نامه شرکتهای حامی سیاست کودک است. از زمان برپایی چنین بسیجی در سال 1995، برای بیش از 1500 شرکت در برزیل گواهی نامه صادر شده است .
  1. ارائه خدمات آموزشی – در موقعيت های معینی ، نهادهای بخش خصوصی می توانند در همکاری با بخش دولتی و یا به طور مستقل عمل کنند. متوازن ترین نسبت مشارکت دولتی و خصوصی در ارائه خدمات آموزشی هنوز موضوع مناظره است .
  2. تامین فناوری برای آموزش – شرکتهای اطلاع رسانی و ارتباطات قادر به ایفای نقش در توسعه منابع آموزشی و فرهنگ لازم و روش های نوآورانه یادگیری و حمایت از استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس می باشند.

 

  • آکادمی ها ي شبکه سیسکو نمونه یک چنین شرکتی است که با بسیج کارآیی اصلی تجاري خود بخشي را در سودآوري شرکت خود و بخش ديگر را صرف فعالیت های بشردوسنانه مورد نیاز جامعه نموده است .

 

سرمایه گذاری اجتماعی و بشر دوستانه

 

1 آسان کردن آموزش فرزندان کارمندان – شرکتهای سرمایه گذاري بزرگ کشورهای جهان سوم می توانند از آموزش خانواده های کارمندان خود در سطح های مختلف چه در محل یا در مدارس عمومی داخلی ، يا ارائه بورس تحصیلات عالی حمایت نمایند .

 

2سرمایه گذاری در مدارس محلی یا حمایت از برنامه های آموزشی سازمانهای غیر دولتی (NGO) – شرکتها می توانند از راه هدیه یا بخشش به این کار اقدام كنند يا به عبارت دیگر از راه حمایت های مالی واهداء تولیدات مانند کتاب ، فن آوری وتجهیزات به صورت مستقیم به مدرسه یا به سازمانهای غیر دولتی (NGO) ، یا سایر میانجی های فعال در حوزه آموزش که این حمایت ها يا مستقیما به خود مدارس ارسال مي گردد و یا به سازمانهای غیر دولتی (NGO) و سایر ميانجي ها ي آموزشي تحويل مي گردد ، انجام مي پذيرد.

اين شركت ها همچنین  می توانند از مشارکت کارمندان خود در فعاليت هاي در مدرسه مثلا از راه مشاوره شاگردان ، آموزش کودکان درباره دنیای کار و تجارت و مبادله مهارت های مدیریتی با مدیریت مدرسه ، حمایت  کنند.

 

  • شرکتهای تولید مواد غذا یی و بهداشتی - می توانند از برنامه های اصلاح تغذیه کودکان حمایت نموده و از راه تشکیلات مدارس اقدام به ارتقاء آگاهی کودکان درباره : سلامتی و شیوه های زندگی نمایند. شرکتهای : کلاگ ، نستله ، و یونی لور، همگی در چنین برنامه هایی سرمایه گذاری کرده اند.
  • اكوئيپ يا ، برنامه اصلاح کیفی آموزش ، در آفریقای جنوبی ، برای نخستین بار توسط ”ابتکار ملی بخش خصوصی“ برگزار شد كه آرمان آن همکاری با مسئولان آموزشی و سایر سازمانهای غیر دولتی(NGO) برای اصلاح کیفی آموزش در مدارس دولتی است .
  • موسسه کوالیداده نوانسینو (Instituto Qualidade no Ensino) در برزیل ، با تمركز بر روی انجمن هاي کارفرمایان یا شركت ها به توسعه مشارکت با آموزش دهندگان براي اصلاح کیفی آموزش با هزینه پائین ، اقدام مي  كند . این موسسه به كمك اطاق بازرگانی امریکا در سا ئو پولو در سال 1994 تاسیس شد که چارچوبی برای عمل بیش از سی هزار شرکت عضو در حمایت از آموزش است.

 

 


خرید آنلاین