پاورپوینت با عنوان معماری اسلامی در دوره صفویه،معماری دوره رنسانس

پاورپوینت با عنوان معماری اسلامی در دوره صفویه،معماری دوره رنسانس

پاورپوینت با عنوان معماری اسلامی در دوره صفویه،معماری دوره رنسانس

1 فايل پاورپوينت |308 صفحه اسلايد| قابل اجرا در آفيس 2010 و نسخه هاي جديدتر|قابل ويرايش و آماده چاپ

بخشي از پاورپوينت

در 1417 پاپ مارتین پنجم انتخاب شد و سه پاپ رقیب معزول شدند، در نتیجه تفرقه بزرگی که سرزمین های ایتالیایی پاپ ها را فقیر کرده و مقام  پایی را بی اعتبار کرده بود پایان یافت. سی سال بعد پاپ نیکلاس پنجم سکونتگاه خود را به نشانه بهبود وضع مالی پاپ ها و شروع ساختمان گسترده به واتیکان منتقل کرد.

هنرمندان و معماران رنسانس در روم ، که در میان خرابه هایی که در پی چند قرن نبرد و انتقام گیری پاپ ها برای انتخاب پاپ به منطقه ای اندکی از یک روستا درآمده بود، تجمع کردند. توجه جدید به روم باستان به مطالعه دقیق بسیاری ازبناهای باقی مانده منجر شد، اما متأسفانه جستجوی سنگ برای احداث ساختمان های جدید موجب انهدام آنها شد.

روم به یک مرکز فرهنگی بزرگ  و مرکز پیشرفت در معماری و هنر رنسانس تبدیل شد.

کانسلریا در 1486 بوسیله یک معمار نا شناخته طراحی شد و در آن موقع سطح تازه ای از مهارت را با خلق نمایی مشابه نمای کاخ های رنسانس ارائه کرد.

 طبقه پایین تر آن به پایه ای محکم واستوار برای دو طبقه از ستون های چهارگوش یا تخت ، یا ستون های کاذب تبدیل شد که به طور هم سطح جای نگرفته اند بلکه به صورت زوج هستند.

پیش آمدگی بام یا قرنیزها به جای این که با کل ارتفاع ساختمان متناسب باشند . تنها با بالای ردیف ستون ها متناسب هستند.

پنجره ها فاقد قوس های متعلق به کاخ های پیشین هستند و پنجره هایی با نعل درگاه صاف با قرنیز خودشان به شکلی آگاهانه ارائه شده اند. تمام نما با اندکی پیش آمدگی دو جناح واقع در دو انتها یا عمارت کلاه فرنگی کامل شده است.

در 1502 معمار برامانته یک نماز خانه کوچک برای نشان دادن محلی که به شکل سنتی گمان می رفت سنت پتر درآنجا شهید شده بود ، طراحی کرد و طرح آن براساس آثار باقیمانده از معابد گرد رومی تهیه شده بود ، این ساختمان کوچک نیز خصوصیات جدیدی ماننده نرده کشی یا احداث طارمی و سمبول های خاص مسیحی رادارا بود.

این بنا همچون گوهری ازاوج رنسانس چنان مورد تمجید قرار گرفت که به زودی امتیاز قرار داشتن در سطحی معادل با بناهای باستان به آن تعلق گرفت.

کلیسای بزرگ سانتاماریا دلاکنسولازیون در بیرون شهر کوچک تودی در ایتالیایی مرکزی بوسیله معماری نا مشهور به نام کولاداکا پراورلا در 1508 طراحی شد.

 نقشه این بنا از تعدادی دایره و مربع تشکیل شده و یکی از چنین ساختمان شبیه به هم که دارای یک فضای مرکزی گمبد دار هستند، می باشد.

اگر چه در طرح این بنا آشکارا از بناهای باستانی الهام گرفته شده بود ، اما معماران این  کلیساهای با شکل های هندسی خالص را با همان نوع جذابیت اکادمیک که منجر به ثبت و طبقه بندی ویرانه های روم باستان شد ، طراحی می کردند.

رنسانس آغاز تحول معماری چشم انداز

معماری های باستان در خصوص چشم اندازه ها فعالیت های گسترده ای انجام داده بودند ، اما این هنر همچون دیگر هنرها تا فرا رسیدن دوران رنسانس که طراحی باغ ها دوباره احیا شد چندان شناخته شده نبود.

پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی ومعماری :

معماری چشم اندازها، هنر برنامه ریزی، طراحی، مدیریت، حفظ و بازسازی اراضی و طراحی ساختارهای بشری است.

فعالیتهایی که در حوزه معماری چشم اندازها صورت می گیرد از احداث پارکها و فضاهای سبز تا برنامه ریزی مکان مناسب برای ایجاد ساختمانهای اداری، مسکونی، زیر ساخت های شهری و مدیریت مناطق حفاظت شده است. 

علاوه براین احیای چشم اندازها ومکانهای فراموش شده نظیر معادن یا محلهای دفن زباله را شامل می شود.

معمارانی که در این زمینه فعالیت می کنند در خصوص انواع فضاهی خارجی متمرکز می شوند.

 این فضاها ممکن است بزرگ یا کوچک، شهری با روستایی بوده یا در ساخت آنها از مصالح سخت یا نرم استفاده شده باشد.

معمارانی که در حوزه معماری چشم اندازه فعالیت می کنند، بیشتر این مسایل را درمعماری های خود مورد توجه قرار   می دهند:

شکل ، ساختار و چگونگی توسعه شرایط موجود

طراحی ساختارها و زیر ساختهای شهری وعمومی

طراحی مکان مناسب برای مدارس ، دانشگاهها ، بیمارستانها وهتل ها

طراحی پارکهای عمومی، فضاهای سبز، زمینهای گلف و تسهیلات ورزشی

 طراحی محدوده های ساختمانی، پارکهای صنعتی و کار روی توسعه تجاری

طراحی بزرگ راه های حمل و نقل و پل ها

طراحی جلوه های درون شهری نظیر میادین و گذرگاه های عابر پیاده

برنامه های احیا و نوسازی شهری در سطح کلان یا محدود

طراحی مخازن، سدها ،ایستگاههای نیرو و کار روی پروژه های صنعتی

توسعه مناطق ساحلی

معماری اصفهان

از دوران صفوی

با به دست گرفتن قدرت توسط شاه اسماعیل صفوی در سال 905 هجری قمری، اولین حکومت ملی در ایران، پس از اسلام به وجود آمد. جریانی مذهبی که مبتنی بر تعالیم شیعه بود، با اتحاد مریدان طریقت خود، طی چند قرن به جنبشی سیاسی تحول یافت که در نهایت تحت رهبری شاه اسماعیل، به حکومتی مقتدر تبدیل شد که بیش از دو قرن مسند قدرت را در ایران در اختیار گرفت.

امنیت و رونق به وجود آمده در این دوره و بستر مناسبی که شکوفایی حیات عقلی شیعی فراهم ساخت، موجب باروری و رشد هنر اسلامی ایرانی در همه زمینه ها شد. «در واقع این دوره یکی از خلاق ترین ادوار هنر اسلامی و نیز فلسفه و متافیزیک اسلامی است». رشته های مختلف هنر مثل ادبیات، نقاشی و موسیقی که پیوندهای عمیق با مذهب تشیع و نحله های فکری ـ فلسفی آن می یابند، زبان بیان بروز اندیشه های این مذهب می شوند «منابع مکتوب از این دوره وجود رابطه بین معنویت و تفکر اسلامی از یک سو و هنر از سوی دیگر را به اثبات می رسانند».

رونق فرهنگی موجود بیان نمادین خود را در معماری و شهرسازی می یابد که مانند تمامی ادوار پرشکوه تمدن اسلامی در گذشته، باید آیینه و مظهر قدرت و اقتدار حکومتی و شیوه تفکر حاکم بر آن باشد. معماری و شهرسازی که عصاره و چکیده هنرهای دیگر به ویژه نقاشی، خطاطی و صنایع دستی را در خود گرد می آورد، در این دوران رونق و آبادانی، رشد بی سابقه ای می یابد.

طبیعی است که در چارچوب چنین نگاهی به معماری و شهرسازی، پایتخت به عنوان مرکز حکومتی و کانون تمرکز و تجمع فعالیت های شاخص فرهنگی و نقطه اتصال و ارتباط با دول خارجی، باید برجسته ترین نماد فرهنگی نیز باشد.

بعد از تبریز و قزوین که به ترتیب پایتخت های پادشاهان اولیه بود، شاه عباس صفوی در سال 1006 ه.ق. به دلیل مشکلات سیاسی، برخوردهای متعدد ایران و عثمانی و موقعیت جغرافیایی اصفهان، پایتخت خود را از قزوین به آنجا منتقل می کند.

بدین منظور شیخ بهایی به دستور شاه عباس طرحی نو برای اصفهان در می افکند که در تباین با سازمان شهر کهن است و حلقه اتصال و مفصل این دو بافت کهن و بافت جدید، میدان نقش جهان قرار می گیرد که با الهام از الگوهای پیشین خود در اصفهان (میدان کهنه دوران آل بویه) و تبریز (میدان حسن پادشاه) و قزوین (میدان عالی قاپو)، نقطه اوج و بارزترین نماد اقتدار و عظمت پادشاهی و فرهنگ دوران خود قرار می گیرد.

 

 


خرید آنلاین